"Learn how to listen as things speak for themselves."

Bashô


3 sept. 2011

CALENDAR HAIKU 2012


Lume, lumeeee! Veniţi să vedeţi, veniţi să citiţi …. şi să vă

minunaţi!



Doamnelor, domnişoarelor şi domnilor, Calendarul Haiku


 2012 este aici!

Am bucuria să vă pot prezenta mai jos proiectul nostru finalizat.

Ideea acestui calendar s-a conturat acum ceva vreme, pe când căutam un calendar românesc mai deosebit. În ultimii ani nu am reuşit însă să găsesc un astfel de produs. Văzând fotografiile, de multe ori înfricoşător de urâte ale calendarelor din comerţ, mă gândeam cât de interesante ar fi fotohaiku-urile pentru acest scop. Să nu pierdem din vedere că între haiku-ul (clasic), cu exigenţele lui sezoniere, şi calendar, ca obiect "anotimpic", există o înrudire de genom. Aşa s-a născut hotărârea de a încerca alcătuirea unui calendar cu poemele comunităţii noastre de haiku, însoţit de imagini pe măsura lor.

După lansarea invitaţiei către toţi autorii de haiku interesaţi, am primit, în timp, foarte multe poeme, dintre care, cum era de aşteptat, un număr semnificativ de haiku-uri bune şi foarte bune. Celor 28 de persoane care mi-au trimis poeme le mulţumesc. Din păcate (pentru cazul în speţă),  anul nu are decât 12 luni, aşa că din cele peste 70 de haiku-uri selectate, nu am putut folosi decât 12. De ciudă, am mai pus deoparte încă 12, pentru un Calendar Fotohaiku. Deoarece obţinerea a 12 fotografii bune implică mult mai multă coordonare (fotografi diferiţi, drepturi de autor, etc.), am ales să finalizez întâi un calendar haiga. 
Talentul de grafician al Constanţei Erca a avut, astfel, posibilitatea să se concretizeze în 12 planşe excepţionale, care, după părerea mea, pot sta alături – poate chiar deasupra - oricărui alt calendar haiku din lume. Fiecare dintre aceste planşe a fost îndelung gândită, muncită, refăcută, astfel încât ea să fie la înălţimea haiku-ului pe care-l ilustrează. De la culoarea, mărimea, încadrarea fonturilor până la nuanţele folosite pentru fundal, trecând prin găsirea unui mic „clou” pentru fiecare imagine, o "găselniţă" jucăuşă, astfel încât grafica să nu repete plat textul, totul a însemnat o muncă îndârjită de peste jumătate de an. Nu cred că greşesc atunci când spun că nu cunosc pe nimeni în afara de Constanţa Erca, care să fi fost capabil de un asemenea entuziasm, sensibilitate şi răbdare, totul cuplat cu o creativitate ieşită din comun. Alături de ea, am putut să asist la dificultăţile pe care le presupune transcrierea inteligentă a unui poem în imagine. Şi nu am avut decât de învăţat! Îi mulţumesc, în nume propriu - şi sper să nu supăr pe nimeni dacă o fac şi în numele celor 12 autori selectaţi - pentru că a acceptat această provocare şi pentru că rămâne alături de noi, de cei care ştiu să-i aprecieze efortul şi investiţia afectivă în proiectele comune.

Fără a avea pretenţia că am creat un calendar haiga după canoane clasice, mai ales că nu ne-am propus, Constanţa şi cu mine, nici o secundă acest lucru, cred totuşi că ne-a reuşit un „obiect” bine făcut din toate punctele de vedere. Calendarul este original, dar nepretenţios, suficient de „comercial” ca să poată fi vândut, la o adică, în librării. Valoarea lui este cu atât mai mare, cu cât este primul (dar cu siguranţă nu ultimul) calendar de acest fel din România. În plus, faptul că haiku-urile sunt traduse şi în engleză îl face un posibil cadou inedit şi pentru nevorbitorii de limbă română.

Spre surprinderea mea, nici o editura sau tipografie, din cele câteva cărora le-am trimis pagini din acest calendar, nu a sesizat potenţialul acestui proiect. De aceea mă adresez tuturor celor care citesc acest blog cu rugămintea de a ne sprijini la tipărirea/distribuirea calendarului. Propunerile, ideile, feed-back-ul la adresa: psioana@gmail.com.

Iată calendarul, foaie cu foaie. Un click pe fiecare imagine şi ea apare mărită într-o fereastră separată, astfel încât să-i puteţi observa detaliile:


















9 comentarii:

Marilena Vasile spunea...

Calendarul este deosebit de frumos. Doamna Constanta Erca este o graficiana de neegalat. Ma mir ca nu se gaseste nimeni sa il tipareasca. Poate daca ati printa cateva si le-ati vinde la targurile de Craciun, sa vedeti cum merge. Nu stiu cum s-ar putea face asta practic, dar cred ca ar avea mare succes. Oricum, nu va lasati, lucrati in continuare si distilati esente de frumos!

Ioana spunea...

Multumim pentru incurajare. Ideea cu targurile de Craciun nu e rea deloc si ne vom interesa cum se poate face. Si noi credem ca e pacat ca acest calendar sa nu poata fi difuzat si pe suport de hartie.

Nisha spunea...

A breathtaking and captivating combination of striking art and traditional poetry. Felicitari si va doresc mult succes! :)

mtz222 spunea...

Foarte frumos. Multe multumiri....

Anonim spunea...

simplu sincere felicitari!

Ioana spunea...

Corespondenta din Florida:

"Anca Costea ✆
Am o imensa bucurie sa vad un calendar atit de deosebit si considerat de mine ca unul din cele mai frumoase din lume.
Inteligenta,sensibilitatea alaturi de talentul Constantei Erca stau la baza acestui calendar care va atrage multi admiratori si de ce sa nu spunem si cumparatori atrasi de partea estetica si lirica.
Imbinarea poeziei cu grafica perfecta,lumina si culoarea extrem de potrivita fiecarei poezii este o arta aparte deosebita si la inalt nivel pentru haiku.
Ii multumin Constantei Erca pentru munca imensa depusa cu folos pentru noi toti admiratorii.
FELICITARI DIN TOATA INIMA SI CIT MAI MULTE CALENDARE ALATURI DE TOTI CARE IUBESC HAIKU SI CALENDARELE DEOSEBITE.
Din departare cu admiratie,
Anca"

Multumim pt. feed-back si ne bucuram ca "produsul" nostru este apreciat....as spune, fara falsa modestie, la justa voaloare.

Raluca Claudatu spunea...

MINUNAT !

PROFESIONALISM,TALENT,DARUIRE -
INTR-UN CUVANT " SUFLET "

FELICITARI SI MULT SUCCES !

SPERAM SA NE MAI INCANTATI CU "CREATIILE "VOASTRE !

toata ADMIRATIA prietenei mele de o viata CONSTANTA ERCA .

Florentina Loredana Dalian spunea...

Este un calendar cu adevărat deosebit, pe care mi-ar plăcea să îl am și să îl ofer. Felicitări Ioanei, Constanței și autorilor selectați.
Succes!
FLD

Constanta spunea...

Multumesc tuturor prietenilor cunoscuti, dar mai ales celor necunoscuti, care, bucurand-se alaturi de noi de reusita acestui proiect, ne-au incurajat pe Ioana si pe mine, sa...recidivam pe viitor.